• Het kabinet kan niet steeds meer regels maken,
    en de kosten bij de burger neerleggen.

  • Wordt een rechtszaak voor bijna 40% van alle Nederlanders te duur?

  • Nog meer bezuinigen op de rechtsbijstand?

Rechtzoekenden krijgen gratis eerste advies van een advocaat

Sociale advocatuur introduceert advocatenloket

De Vereniging Sociale Advocatuur Nederland (VSAN) opent vandaag een nieuwe gratis dienst voor rechtzoekenden: het advocatenloket. Via de nieuwe website www.advocatenloket.nu kunnen mensen eenvoudig zien bij welke gespecialiseerde advocaat zij terecht kunnen om hun juridische problemen gratis voor te leggen tijdens een eerste gesprek.

VSAN-advocatenkantoren uit heel Nederland doen mee. Zij zijn bereid om mensen vrijblijvend  eenmalig gratis te adviseren. Dat is volgens VSAN-voorzitter Hein Vogel hoognodig: “Veel mensen hebben te maken met grote juridische problemen, maar hebben geen geld voor een advocaat. Voor die mensen is het advocatenloket een uitkomst. De VSAN verlaagt de drempel voor deze mensen door ze snel aan een gespecialiseerde advocaat te helpen die hun juridische problemen begrijpt en niet meteen de meter laat lopen.”

De VSAN voorziet hiermee in een behoefte. In een tijd waarin veel sociale voorzieningen onder druk staan wordt het voor veel mensen lastig om de juiste weg naar instanties te vinden. Ook de rechtshulp staat onder druk. De afgelopen jaren zijn er veel bezuinigingsrondes geweest. De rechtzoekenden zijn daarvan de  dupe: zij betalen een hogere eigen bijdrage voor gefinancierde rechtsbijstand en kunnen steeds minder gemakkelijk terecht bij instanties als het Juridisch Loket voor een gratis eerste advies. Het Juridisch Loket is door de bezuinigingen namelijk minder vaak open en hun telefonische service is niet gratis.

Het advocatenloket is niet bedoeld als een alternatieve eerstelijns instantie. Het is juist bedoeld om de samenwerking te bevorderen met alle andere instanties die belangrijk werk doen: maatschappelijk werk, sociaal raadslieden en het Juridisch Loket. De organisatie van gratis spreekuren is om die reden overgelaten aan de deelnemende advocatenkantoren zelf. Zij hebben de contacten met plaatselijke instanties. Zij kennen de buurt. Zij weten wat nodig is en wat werkt.

Het advocatenloket wordt breed ingezet. Het is een landelijk netwerk van advocatenkantoren met louter specialisten. “Sociale advocatuur is een vak apart. De kantoren die aangesloten zijn bij de VSAN bieden kwaliteit voor een ieder, maar voor de mensen met een krappe beurs doen we graag iets extra’s”, aldus Hein Vogel.

Voor een ieder die gebruik wil maken van het advocatenloket: een afspraak maken met een advocaat kan uiteraard altijd, maar is vaak niet nodig. Bij de meeste kantoren kunnen mensen langskomen tijdens een spreekuur of vrij binnenlopen tijdens kantoortijden. Sommige kantoren hebben in plaats van een spreekuur de mogelijkheid van een eerste gratis kennismakingsgesprek op afspraak

Tags:

actie